COACHEND COMMUNICEREN IN DE PRAKTIJK

Het succes van een leider wordt doorgaans voor 15% bepaald door zijn vakkennis. De overige 85% bestaat uit kwaliteiten zoals het vermogen om mensen (teamleden) te motiveren en te inspireren, het kunnen omgaan met conflicten en ondermijnend gedrag, inlevingsvermogen, respect, natuurlijke autoriteit, communicatievaardigheden etc. Kortom: emotionele intelligentie (EQ). Ook ontwikkelingen op het gebied van ‘Het Nieuwe Werken’ stellen eisen aan uw communicatievaardigheden.

Inhoud
In deze training krijgt u een praktisch en samenhangend model aangereikt, ontwikkeld door dr. Thomas Gordon, dat u in staat stelt iedere situatie snel te analyseren en de meest effectieve opstelling te kiezen. Of het nu gaat om vergaderingen of harde onderhandelingen, functioneringsgesprekken of slecht-nieuwsgesprekken of om bemiddeling tussen strijdende partijen, na het volgen van deze training bent u in staat daar met zelfvertrouwen in te stappen en deze effectief te leiden. Ook de dingen waar u dagelijks tegenaan loopt, worden hanteerbaar en vormen niet langer een bron van stress. Niet alleen uw werkrelaties, maar al uw relaties zullen er wel bij varen.

Het model richt zich op vijf belangrijke interacties:

  • Luistervaardigheden (actief en effectief luisteren waardoor de ander zich erkend voelt)
  • Duidelijk communiceren (gedrag als relatieboodschap)
  • Effectief confronteren (confronteren op basis van feiten zonder te beschuldigen)
  • Conflicthantering en probleemoplossing (win-win methode)
  • Waardeverschillen hanteren (attitudestrategie)

 Wat u leert

  • Communicatieblokkades vermijden. U ervaart hoe communicatie als complimenteren, geruststellen, (ongevraagd) advies geven of vragen stellen kan blokkeren, wanneer dit op het verkeerde moment ingezet wordt.
  • Problemen en conflicten definiëren in termen van behoeften om zodoende kansen te scheppen voor wederzijds bevredigende oplossingen
  • Leren omgaan met waardenbotsingen en waardeverschillen
  • Emotionele situaties effectief en met vertrouwen hanteren
  • Anderen zelf hun (werkgerelateerde) problemen op te lossen
  • Creativiteit stimuleren in uw team
  • Procesmatig denken
  • Medewerkers motiveren
  • Inzicht krijgen in de gevolgen van machtsgebruik en het bepalen van uw houding daarin
  • Vertrouwen creëren en behouden

Resultaat
Voor u, uw medewerkers en uw organisatie:

  • Meer productieve werktijd
  • Minder problemen tussen mensen
  • Beter begrip van productiviteitsproblemen
  • Meer creatieve ideeën en oplossingen
  • Positieve oplossing van conflicten
  • Productievere vergaderingen
  • Meer samenwerking tussen alle teamleden
  • Betere relaties met klanten binnen en buiten de organisatie
  • Minder weerstand tegen verandering
  • Minder klachten, verloop en absentie
  • Minder stress voor leidinggevenden en teamleden
  • Meer zelfkennis en zelfvertrouwen bij leidinggevenden
  • Een grote stap op weg naar een kwaliteitsbedrijf

Doelgroep
Managers, directeuren, projectleider, teamleiders en aspirant leidinggevenden van profit en non-profit organisaties die hun persoonlijke effectiviteit willen vergroten. Tevens is de training geschikt voor mensen die geen leidinggevende functie hebben, maar bewuster en effectiever om willen gaan met al hun relaties, zowel op het werk als in hun privé context.

Werkwijze
De training heeft een afwisselend karakter dankzij:

  • Kernachtige theoretische presentaties
  • Demonstraties, gevolgd door vaardigheidstraining met coaching en feedback
  • Cases en praktijksituaties van deelnemers
  • Lees- en thuiswerkopdrachten
  • Oefeningen in zelfonderzoek en zelfevaluatie
  • Oefeningen uit het werk- en praktijkboek van de training

Duur
De training duurt 4 dagen verdeeld over 2 blokken van 2 dagen.

Locatie
Praktijk Comfort Communicatie in Relaties te Arnhem of een conferentiecentrum in het midden van het land. In de buurt is altijd gelegenheid om te overnachten.

Aantal deelnemers
Maximaal 15

Kosten
In overleg. Tarieven variëren per particuliere, zzp of overige zakelijke klanten.
 U kunt zich voor deze training individueel aanmelden. Wanneer u de training ‘in company’ wilt volgen, geldt een afwijkende prijs.
 Voor een offerte kunt u contact met ons opnemen.

Data en inschrijving
Er worden meerdere trainingen per jaar gegeven. Raadpleeg de beschikbare data en meld u aan. U kunt contact met ons opnemen via info@comfortcommunicatie.nl, bel 085- 4013690 of vul ons contactformulier in.