“Als je conflictvermijdend bent om de vrede te bewaren, start je een oorlog in jezelf.”
– Cheryl Richardson
Of het nu gaat om grote of kleine conflicten, ze hebben allemaal dezelfde uitwerking als ze niet opgelost worden. Ze kunnen leiden tot verwijdering, veroordeling en buitensluiting in relaties. Ook kunnen ze stress, burn-out, ziekte (fysiek en of mentaal) en verdriet veroorzaken.
De training Conflicthantering met de Gordon® Methode is ontworpen om de principes en vaardigheden te leren die nodig zijn voor het voorkomen en effectief oplossen van conflicten die onvermijdelijk zijn. Ook leer je bestaande conflictsituaties als bemiddelaar (mediaton) te begeleiden en op te lossen.
Deze training richt zich dus op drie belangrijke gebieden: voorkomen, oplossen van en bemiddelen in conflictsituaties. De training onderscheidt zich daarbij van de meeste andere trainingen op dit gebied door vooral de nadruk te leggen op inzicht en relationele communicatievaardigheden die noodzakelijk zijn om ‘het probleem’ (waar het conflict over gaat) in kaart te brengen. De Gordon® Methode geeft namelijk door middel van Het Gedragsraam inzicht in de samenhang van relationele communicatievaardigheden. Vooral het Actief Luisteren (empathisch luisteren) en de Ik-Boodschappen zijn daarbij kenmerkend. Tevens wordt belicht wat de aard van conflicten is en hoe we hiermee om kunnen gaan.
Al in de jaren zestig heeft Dr. Thomas Gordon zijn inzichten gepubliceerd over het belang van deze vaardigheden in conflicthantering. De Zes Stappen van Methode III (de Geen-Verlies Methode) zijn de bakermat van het Mediation Proces. Met zijn Ik-Boodschappen en Actief Luisteren in de toepassing van Methode III geeft de Gordon® Methode het Mediation Proces een extra dimensie.
Doel:
Conflicten voorkomen, oplossen en bemiddelen met het Mediation Proces (Methode III)
Doelgroep:
Iedereen die bewuster wil leren omgaan met conflicten om een betere samenwerking te krijgen en te behouden, zowel in de zakelijke- als de privé context.
Mogelijkheden:
Deze training wordt gegeven als open training (zie praktische info hiernaast). Daarnaast geven wij de training ook als incompany training of (in beperkte mate) als individueel traject. Deelnemers, locatie, data en faciliteiten na overleg en investering op basis van offerte.
Duur:
2 trainingsdagen (1 blok van 2 dagen)
Aantal deelnemers:
Maximaal 15
Locatie:
Praktijk Comfort Communicatie in Relaties te Arnhem of een conferentiecentrum in het midden van het land. In de buurt is altijd gelegenheid om te overnachten.
Data*:
Do 24 oktober & Vr 25 oktober
Do 14 november & Vr 15 november
Wo 11 december & Do 12 december
*Bij een individueel traject: data op afspraak.
Investering:
De deelnamekosten bedragen €1.395,00 (excl. BTW).Wij bieden de mogelijkheid voor organisaties tot vrijstelling van BTW i.v.m. onze CRKBO-registratie.
Inbegrepen:
Leesboek, werkboek, materialen pakket bestaande uit o.a. informatiekaartjes, aantekeningenboekje, bijlagen en afronding met officieel Gordon®-certificaat. Tevens een arrangement voor lunches, koffie/thee.
Dat conflict onvermijdelijk, onontkoombaar en zelfs ‘gezond’ is voor de relatie. Het bestaan van conflicten is niet het probleem, wel hoe ze worden opgelost.
Conflicten die je met anderen op je werk hebt herkennen.
De effectief bewezen Zes Stappen Methode voor het oplossen van conflicten en leren omgaan met problemen zodat alle partijen hun behoeften vervuld krijgen.
Hoe je met begrip naar het standpunt van anderen kunt luisteren.
Hoe je jouw problemen en behoeften openlijk kunt verwoorden zonder beschuldiging, kritiek of verwijt.
Samen conflicten oplossen.
Hoe je geschillen tussen teamleden kunt bemiddelen met het Mediation Proces.
Meer zelfkennis en zelfvertrouwen krijgen.
Relatiebewustwording en effectieve communicatie.
Inzicht in jezelf en hoe je conflicten kunt voorkomen.
Meer productieve werktijd en minder stress omdat conflicten niet genegeerd en vermeden worden maar herkend en adequaat opgelost.
Meer openheid omdat mensen erop leren vertrouwen en weten dat ze hun geschillen kunnen oplossen.
Meer betrokkenheid en participatie bij overleg en besluitvorming.
Een organisatie cultuur waarin samenwerking en verbinding voor een betere werkkwaliteit zorgen.
Sociale en psychologische veiligheid om een diverse en inclusieve werkplek te creëren, door te luisteren en wederzijdse oplossingen te vinden.
In deze training ligt een sterke nadruk op het leren van vaardigheden en het oefenen hierin. Het gaat hierbij niet om het uit je hoofd leren van regels, maar om het begrijpen van de basis concepten van de Gordon® Methode. Wanneer je deze onder de knie hebt, kun je herkennen wanneer er mogelijk een conflict ontstaat dat voorkomen kan worden en kun je in elke bestaande conflictsituatie handelen.
Om dit in korte tijd te leren bestaat het programma uit:
Omdat het effect van de training met name ontstaat door de vaardigheden na de training toe te (blijven) passen, adviseren wij in de maanden erna een intervisie- of terugkomdag af te nemen als stimulans om de vaardigheden toe te passen en tijdens de intervisie dag te delen wat goed ging en wat nog lastig gevonden wordt. Tijdens de intervisie dag vindt inhoudelijke verdieping plaats en wordt ook geleerd zelf intervisie toe te blijven passen.
Ben je na het volgen van een Gordon® Training zo enthousiast dat je zelf Gordon® Trainer wilt worden? Dat kan! Comfort Communicatie is door Gordon Training International (GTI) gelicentiëerd om binnen het Koninkrijk der Nederlanden en Vlaanderen Gordon® Trainers op te leiden. Je leert de basisvaardigheden van de Gordon® Methode gericht op conflicthantering en bent na afronding gecertificeerd om de training ‘Conflicthantering met de Gordon® Methode’ te geven.
Onze trainingen worden alleen gegeven door gecertificeerde trainers. De trainingen hebben een vast programma dat de samenhang van de Gordon® Methode ondersteunt en waarin alle onderwerpen (noodzakelijk) gevolgd moeten worden voor een (gecertificeerde) afronding met een officieel Gordon® certificaat in Conflicthantering.
De Gordon® Methode is internationaal bekend en erkend in meer dan 50 landen en daarom ook zeker geschikt voor internationaal opererende organisaties en ondernemingen. Zo wordt wereldwijd dezelfde ‘communicatietaal’ gesproken.