Gordon® Communicatietraining ‘Effectief Leidinggeven’

Coachend communiceren in de praktijk

#Hoedan? Of het nu je medewerkers zijn, je chef, je partner of collega’s, de Gordon communicatietraining ‘Effectief Leidinggeven’ (L.E.T.) leert je om het gesprek met iedereen aan te gaan op een manier die ruimte geeft voor wat ieder belangrijk vindt en nodig heeft. Door op deze manier vanuit waarden en behoeften het gesprek te sturen of faciliteren leer je op diepere lagen in contact te komen met de ander. Hiermee worden conflicten voorkomen of zelfs opgelost.

 

Door het aanleren van de ‘taal van communicatie’ word je veel effectiever in wat je als leider wilt bereiken. Het succes en professionele resultaat van een team ligt namelijk in de relatie tussen teamleden, en dat begint bij effectieve (relationele) communicatie. 

 

Doelgroep:
Directeuren, managers, projectleiders, teamleiders en aspirant leidinggevenden van profit en non-profit organisaties.

 

Werkvormen:
Deze training wordt gegeven als open training, incompany training en als individueel traject.

open training

incompany training

individueel traject

Praktisch

Duur:
4 trainingsdagen (2 blokken van 2 dagen)

 

Aantal deelnemers:
Maximaal 15

 

Locatie:
Praktijk Comfort Communicatie in Relaties te Arnhem of een conferentiecentrum in het midden van het land. In de buurt is altijd gelegenheid om te overnachten.

 

Data open inschrijving*:
SEPTEMBER:
Blok 1: 12 & 13 sep – Blok 2: 26 & 27 sep
NOVEMBER:
Blok 1: 7 & 8 nov – Blok 2: 21 & 22 nov
*Bij een individueel traject: data op afspraak.

 

Inbegrepen:
Lesmateriaal, syllabus, materialenpakket, lunches, koffie/thee en afronding met officieel Gordon®-certificaat.

NEEM CONTACT OP

Effectief Leidinggeven

Het succes van een leider wordt doorgaans voor 15% bepaald door zijn vakkennis. De overige 85% bestaat uit kwaliteiten zoals het vermogen om mensen (teamleden) te motiveren en te inspireren, het kunnen omgaan met conflicten en ondermijnend gedrag, inlevingsvermogen, respect, natuurlijke autoriteit, communicatievaardigheden etc. Kortom: emotionele intelligentie (EQ).

 

Inhoud
In deze training krijg je een praktisch en samenhangend model aangereikt, ontwikkeld door dr. Thomas Gordon, dat je in staat stelt iedere situatie snel te analyseren en de meest effectieve opstelling te kiezen. Of het nu gaat om vergaderingen of harde onderhandelingen, functioneringsgesprekken of slecht-nieuwsgesprekken of om bemiddeling tussen strijdende partijen, na het volgen van deze training ben je in staat daar met zelfvertrouwen in te stappen en deze effectief te leiden. Ook de dingen waar je dagelijks tegenaan loopt, worden hanteerbaar en vormen niet langer een bron van stress. Niet alleen je werkrelaties, maar al je relaties zullen er wel bij varen.

5 interacties:

Het model richt zich op vijf belangrijke interacties:

  • Luistervaardigheden (actief en effectief luisteren waardoor de ander zich erkend voelt)
  • Duidelijk communiceren (gedrag als relatieboodschap)
  • Effectief confronteren (confronteren op basis van feiten zonder te beschuldigen)
  • Conflicthantering en probleemoplossing (win-win methode)
  • Waardeverschillen hanteren (attitudestrategie)

Ervaringen

Wat je leert

Centrale competenties

  • Communicatieblokkades vermijden. Je ervaart hoe communicatie als complimenteren, geruststellen, (ongevraagd) advies geven of vragen stellen kan blokkeren, wanneer dit op het verkeerde moment ingezet wordt.
  • Problemen en conflicten definiëren in termen van behoeften om zodoende kansen te scheppen voor wederzijds bevredigende oplossingen
  • Leren omgaan met waardenbotsingen en waardeverschillen
  • Emotionele situaties effectief en met vertrouwen hanteren
  • Anderen zelf hun (werkgerelateerde) problemen op te lossen
  • Creativiteit stimuleren in jouw team
  • Procesmatig denken
  • Medewerkers motiveren
  • Inzicht krijgen in de gevolgen van machtsgebruik en het bepalen van jouw houding daarin
  • Vertrouwen creëren en behouden

Resultaat

Voor jou, je medewerkers en je organisatie

  • Meer productieve werktijd
  • Minder problemen tussen mensen
  • Beter begrip van productiviteitsproblemen
  • Meer creatieve ideeën en oplossingen
  • Positieve oplossing van conflicten
  • Productievere vergaderingen
  • Meer samenwerking tussen alle teamleden
  • Betere relaties met klanten binnen en buiten de organisatie
  • Minder weerstand tegen verandering
  • Minder klachten, verloop en absentie
  • Minder stress voor leidinggevenden en teamleden
  • Meer zelfkennis en zelfvertrouwen bij leidinggevenden
  • Een grote stap op weg naar een kwaliteitsbedrijf

Werkwijze

De training heeft een wisselend karakter dankzij:

  • Kernachtige theoretische presentaties
  • Demonstraties, gevolgd door vaardigheidstraining met coaching en feedback
  • Cases en praktijksituaties van deelnemers
  • Lees- en thuiswerkopdrachten
  • Oefeningen in zelfonderzoek en zelfevaluatie
  • Oefeningen uit het werk- en praktijkboek van de training

Internationaal erkend

 

Onze trainingen worden alleen gegeven door gecertificeerde trainers. De training heeft een vast programma dat het samenhangend model ondersteunt en waarin alle onderwerpen (noodzakelijk) gevolgd moeten worden voor een (gecertificeerde) afronding. Het certificaat is internationaal bekend en erkend en wordt voor de Nederlandse deelnemers in Nederland afgegeven. (GTI/st. NET)

 

De internationale erkenning maakt de L.E.T. ook uitermate geschikt voor internationaal opererende organisaties en ondernemingen. Zo wordt met de Gordon® Methode wereldwijd dezelfde ‘communicatietaal’ gesproken.