Gordon® Communicatietraining ‘Effectief Samenwerken’

Effectief samenwerken in de praktijk

#Hoedan? Of het nu je collega’s zijn, je chef, je partner, vrienden of familieleden, de Gordon® communicatietraining ‘Effectief Samenwerken’ leert je om het gesprek met iedereen aan te gaan op een manier die ruimte geeft voor wat ieder belangrijk vindt en nodig heeft. Door op deze manier vanuit waarden en behoeften het gesprek te voeren leer je op diepere lagen in contact te komen met de ander. Hiermee worden conflicten voorkomen of zelfs opgelost.

 

Door het ontwikkelen van jouw Persoonlijke Leiderschap en het aanleren van de ‘taal van communicatie’ word je veel effectiever in wat je in relaties wilt bereiken. Het succes en professionele resultaat van samenwerken ligt namelijk in de relatie tussen teamleden, en dat begint bij effectieve (relationele) communicatie.

 

Doelgroep:
Medewerkers, teamleden en mensen die leiding ontvangen (of particulieren), voor iedereen die een niet-leidinggevende functie heeft.

 

Werkvormen:
Deze training wordt gegeven als open training, incompany training en als individueel traject.

open training

incompany training

individueel traject

Praktisch

Duur:
4 trainingsdagen (2 blokken van 2 dagen)

 

Aantal deelnemers:
Maximaal 15

 

Locatie:
Praktijk Comfort Communicatie in Relaties te Arnhem of een conferentiecentrum in het midden van het land. In de buurt is altijd gelegenheid om te overnachten.

 

Data open inschrijving:
OKTOBER:

Blok 1: 3 & 4 okt – Blok 2: 24 & 25 okt
*Bij een individueel traject: data op afspraak.

 

Inbegrepen:

Lesmateriaal, syllabus, materialenpakket, lunches, koffie/thee en afronding met officieel Gordon®-certificaat.

NEEM CONTACT OP

Effectief Samenwerken

Hard werken is niet de oorzaak van stress. Als je lekker in je vel zit en je vindt je werk inspirerend, ben je niet te stoppen. In de top tien van burn-out en echte stressveroorzakers staan conflicten vermijden, machtsstrijd, onduidelijke communicatie, geen grenzen aan kunnen geven, niet voor jezelf kunnen opkomen. Wat spanning oproept heeft alles te maken met communicatieve vaardigheden en effectief en doelgericht communiceren. De training geeft inzicht in jouw huidige manier van interactie, leert nieuwe communicatievaardigheden en vergroot jouw persoonlijke effectiviteit en assertiviteit.

Inhoud

De training gaat in op de volgende thema’s:

  • Duidelijk communiceren: signaleren en vermijden van blokkades in communicatieprocessen
  • Leren omgaan van emotionele situaties
  • Confronteren en geconfronteerd worden: begrip en acceptatie van jezelf en de ander, in plaats van kritiek, afwijzing en oordeel
  • Open en eerlijk zijn zonder de relatie met de ander te beschadigen
  • Omgaan met de mechanismen van angst en macht
  • Conflicten voorkomen door preventief handelen
  • Conflicten en waardenbotsingen op een constructieve manier oplossen
  • Opkomen voor jezelf

 

De training is bedoeld voor iedereen die:

  • Zich bewust wil worden van de mechanismen in de menselijke communicatie
  • Bereid is te werken aan een open en eerlijke communicatie
  • Zijn invloed wil vergroten
  • Bewust wil worden van zijn sterke kanten en zijn beperkingen
  • Wil leren om meer voor zijn behoeften en waarden op te komen
  • Doelgerichter wil functioneren

Ervaringen

Wat je leert

Centrale competenties

  • Doelgericht gesprekken voeren
  • Actief luisteren
  • Bewust worden van jouw eigen communicatiestijl
  • Hanteren van meningsverschillen
  • Omgaan met kritiek
  • Flexibiliteit in het omgaan met anderen
  • Eerlijk en gelijkwaardig omgaan met anderen
  • Leren van praktische communicatievaardigheden
  • Opkomen voor uw eigen belangen en waarden (assertiviteit)
  • Verbeteren van werkrelaties
  • Brengen van slecht nieuws

Resultaat

Voor jou als medewerker en jouw organisatie

  • Meer productieve werktijd
  • Minder problemen tussen mensen
  • Beter begrip van productiviteitsproblemen
  • Meer creatieve ideeën en oplossingen
  • Positieve oplossing van conflicten
  • Productievere vergaderingen
  • Meer samenwerking tussen alle teamleden
  • Betere relaties met klanten binnen en buiten de organisatie
  • Minder weerstand tegen verandering
  • Minder klachten, verloop en absentie
  • Minder stress voor leidinggevenden en teamleden
  • Meer zelfkennis en zelfvertrouwen bij leidinggevenden
  • Een grote stap op weg naar een kwaliteitsbedrijf

Werkwijze

De training heeft een wisselend karakter dankzij:

  • Kernachtige theoretische presentaties
  • Demonstraties, gevolgd door vaardigheidstraining met coaching en feedback
  • Cases en praktijksituaties van deelnemers
  • Lees- en thuiswerkopdrachten
  • Oefeningen in zelfonderzoek en zelfevaluatie
  • Oefeningen uit het werk- en praktijkboek van de training

Internationaal erkend

 

Onze trainingen worden alleen gegeven door gecertificeerde trainers. De training heeft een vast programma dat het samenhangend model ondersteunt en waarin alle onderwerpen (noodzakelijk) gevolgd moeten worden voor een (gecertificeerde) afronding. Het certificaat is internationaal bekend en erkend en wordt voor de Nederlandse deelnemers in Nederland afgegeven. (GTO/st. NET)

 

De internationale erkenning maakt Effectief Samenwerken ook uitermate geschikt voor internationaal opererende organisaties en ondernemingen. Zo wordt met de Gordon® Methode wereldwijd dezelfde ‘communicatietaal’ gesproken.